آموزشی

قالب گیری انتقال رزین (فرآیند RTM)

 

 

فرایند تولید قطعه به روش RTM چیست؟

 

قالب گیری انتقال رزین یک فرآیند قالب گیری بسته است. در این تکنیک همانطور که از نامش مشخص است، رزین روی قالب از قبل قرار داده شده منتقل می شود.

الیاف به صورت حصیر بافته یا حصیر رشته ای بر روی سطح نیمه قالب پایینی قرار می گیرد،برای برداشتن آسان کامپوزیت، واکس رهاسازی(جدا کننده) روی سطح قالب اعمال می شود.

قالب به درستی بسته شده است،گیره را می توان به صورت گیره محیطی یا مکانیزم گیره پرس انجام داد، رزین از طریق دریچه ها به داخل قالب پمپ می شود و هوا از طریق دریچه های دیگر جابجا می شود، یکنواختی جریان رزین را می توان با استفاده از یک کاتالیزور به عنوان یک شتاب دهنده و کاربرد خلاء افزایش داد، پس از عمل آوری قالب باز شده و محصول کامپوزیت خارج می شود.

قالب گیری انتقال رزین بسته به مدت زمان مورد انتظار اجرا می تواند قالب نرم یا سخت را در خود جای دهد،برای قالب نرم می توان از پلیمرهای ترموست مانند اپوکسی و پلی استر برای قالب گیری مواد استفاده کرد،برای قالب های سخت می توان از موادی مانند فولاد و آلومینیوم استفاده کرد.

هزینه قالب از قالب های بسیار کم تا پر هزینه با قالب های کوتاه تا طولانی متفاوت است، فرآیند را می توان برای کاهش زمان چرخه، خودکار کرد،برای شکل های پیچیده ای که باید تولید شوند، از تقویت کننده های فیبر پیش ساخته استفاده می شود.

ویسکوزیته رزین نقش مهمی در فرآیند قالب گیری انتقال رزین ایفا می کند زیرا زمان تزریق به ویسکوزیته رزین بستگی دارد،
اگر ویسکوزیته رزین بالا باشد، فشار بالایی لازم است که ممکن است باعث جابجایی الیاف شود که به شستشوی الیاف معروف است.

فرآیند انتقال رزین RTM
طیف گسترده ای از محصولات را شامل میشود که کاربردهای بسیاری برای بشر به ارمغان آورده است که چند مورد را با شما به اشتراک میگذاریم:

قطعاتی از قبیل :
قطعات سبک خودرو مخصوصا در تراکتور و کامیون
توربینهای بادی
قطعات دریایی
پله های پیشساخته قطارها
مصارف خاص ساختمانی
لوازم ورزشی

 

 

 

رزینهای این گروه مخصوص فرآیند انتقال رزین با ویسکوزیته بسیار پایین، جریان یابی بالا و ترکنندگی مناسب الیاف میباشند،
از سری محصولات مرتبط با این فرآیند میتوان به محصولات تولید شده در کارخانه با برند کیمیا 720،721،762و744و746 اشاره کرد که از کیفیت بالای جهانی برخوردار هستند.

. تیم متخصص مهندسی مواد آلی البرز هرلحظه برای مشاوره و توضیحات محصول در خدمت شماست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *