آموزشی

میلگرد کامپوزیت FRP

میلگرد FRP

میلگرد کامپوزیت FRP چیست؟

FRP (Fiber Reinforced Polymer)، به معنای پلیمر مسلح شده با الیاف، یک میلگرد کامپوزیتی است. این نوع میلگرد از دو عنصر فیبر و رزین ماتریکس تشکیل می شود. فیبرها یا الیافی که در تولید میلگرد کامپوزیت مورد استفاده قرار می گیرند معمولاً از جنس کربن، شیشه، آرامید یا بازالت هستند. ماده ی استفاده شده به عنوان رزین نیز می تواند از جنس پلی استر، اپوکسی یا وینیل استر باشد. در این میان نقش رزین ماتریکس، پیوسته نگه داشتن، محافظت و انتقال بار بین الیاف است.

شایان ذکر است که با میلگرد FRP دیگر با مشکل خوردگی میلگرد در محیط های اسیدی و خورنده مواجه نخواهیم شد. در واقع میلگرد کامپوزیت می تواند جایگزین مناسبی برای میلگردهای فولادی باشد. از این نوع میلگرد می توان به عنوان بهترین گزینه برای مسلح کردن بتن استفاده کرد. این محصول از مقاومت بالایی در برابر حمله سولفات ها و کلریدها برخوردار است.

جهت کاهش هزینه تعمیر سازه‌های فراساحلی مانند سکوهای نفتی و همچنین رهایی از معضل خوردگی میلگردهای فولادی، می توان از میلگردهای FRP بهره برد. در واقع استفاده از میلگرد کامپوزیت در مقایسه با روش های مقابله با مشکلات خوردگی، مانند حفاظت کاتدیک یا استفاده از پوشش اپوکسی کارآیی بیشتری دارد.

میلگرد کامپوزیت

میلگرد FRP

تاریخچه استفاده از میلگرد کامپوزیتی
سال ۱۹۷۵ را می توان شروع استفاده از میلگرد کامپوزیتی در کشور روسیه دانست. در آن زمان صنعتکاران روسی تلاش کردند با استفاده از تاندون ها یا همان کابل های کششی تقویت شده با الیاف شیشه، به افزایش استحکام پل های بتنی کمک کنند.
چند سال بعد، یعنی در دهه ۱۹۸۰، این ژاپنی ها بودند که با استفاده از تقویت کننده های الیاف کربن در این زمینه فعالیت کردند. این تکنولوژی در اوایل دهه ۱۹۹۰ وارد کشورهایی چون آمریکا، کانادا و چند کشور اروپایی شد.

لازم به ذکر است که روش ها و دستورالعمل های طراحی بتن مسلح با کمک میلگرد کامپوزیتی، اولین بار توسط ژاپنی ها در سال ۱۹۹۶ معرفی شد؛ به همین ترتیب، استفاده از میلگرد کامپوزیت در گذر زمان افزایش یافت و استانداردهایی نیز برای آن تعیین شد.
از ارقام قابل توجه در رابطه با میلگردهای کامپوزیت می توان به استفاده از آن ها در بیش از ۳۵۰ پل در کشور کانادا، ۹۰ پل در ایالات متحده و بسیاری از پروژه های عمرانی دیگر در تمام نقاط جهان اشاره کرد.

از سری رزین های مربوط به این فرآیند میتوان محصولات کیمیا 731 و 760 را نام برد که با کیفیت بالا و فرمولاسیون جهانی در شرکت مهندسی موادآلی البرز تولید می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *