آموزشی

اهمیت هاردنر اپوکسی و انواع آن

هاردنراپوکسی


هاردنر اپوکسی چیست؟

هاردنر اپوکسی (Epoxy Hardener) مانند یک کاتالیزور موجب به عمل آمدن اپوکسی در دماهای مختلف می شود. در واقع یک ماده ی جدا نشدنی از اپوکسی است. محصولاتی مانند هاردنر می توانند به عنوان یک واکنش دهنده یا کاتالیزور در فرایند های شیمیایی موثر باشند. رزین اپوکسی برای به عمل آمدن و سفت شدن به هاردنر نیاز دارد. در واقع هاردنر اپوکسیواکنش رزین اپوکسی در هنگام پخت را کنترل یا تقویت می کند. هاردنر برای عمل آوردن و خشک شدن اپوکسی در دماهای پایین، بالا و حتی در رطوبت کاربرد دارد. این محصول به دو دسته ی کلی هاردنر اپوکسی اسیدی و هاردنر اپوکسی قلیایی تقسیم می شود.


انواع هاردنر اپوکسی

هاردنر ها با توجه به کاربردشان انواع مختلفی دارند. با شناخت انواع هاردنر ها و آگاهی از ویژگی های انواع هاردنر می توانید با اطمینان خاطر خرید رزین اپوکسی باکیفیت از ماندگار بسپار فجر را تجربه کنید.


هاردنر پلی آمینی

این نوع هاردنر ماده ای شفاف و بی رنگ، با غلظت پایین است. قابلیت اضافه کردن حلال ندارد. در آزمایشگاه های صنعتی و جاهایی که نیاز به مقاومت شیمیایی دارند مثل کارخانه ها استفاده می شود.


هاردنر اپوکسی پلی آمید

این نوع هاردنر اپوکسی در صنعت بسیار پرکاربرد می باشد. یکی از ویژگی های خوب این نوع هاردنر حلالیت آن است. به سبب این ویژگی می توان از حلال های دیگر برای رقیق سازی بهتر این هاردنر استفاده کرد. هاردنر پلی آمید در مقابل ضربه مقاومت بالایی دارد و چسبندگی بسیار خوبی هم از خود نشان می دهد. به دلیل انعطاف پذیری خوب این هاردنر، امکان پخت آن در دمای محیط وجود دارد. از این ماده برای پخت رزین اپوکسی استفاده می شود.  یکی از کاربرد های مهم این محصول تولید کفپوش های اپوکسی است.

از هاردنر پلی آمیدی در مواردی که نیاز به ویژگی ضد آب بودن، انعطاف پذیری، چسبندگی و استحکام دارند استفاده می شود. از موارد مصرفی این ماده می توان به روکش کف، پرایمر های سنگین، چسب مصالح ساختمانی و... اشاره کرد.

هاردنر اپوکسی


هاردنر فنل آمین

این نوع هاردنر به دلیل خواص منحصر به فردی که دارد در صنعت ماده ای به شدت کاربردی و پر مصرف است. امکان سخت شدن و خشک شدن بسیار خوب در دماهای پایین دارد. به دلیل مقاومت شیمیایی بالا، در صنعت کشتی سازی به صورت عمده مورد استفاده قرار می گیرد. نسبت به خوردگی هم مقاومت بالایی دارد. این هاردنر برای مواد مختلف فلزی مثل لوله ها و... کاربرد فراوانی دارد.


هاردنر انیدریدی

این نوع هاردنر به دلیل این که عایق الکترونیکی است و مقاومت خوبی در برابر حرارت دارد؛ برای ساخت انواع تجهیزات الکترونیکی و برقی استفاده می شود. این ماده به دلیل کاربرد پذیری خوبی که دارد در مواد کامپوزیت هم استفاده می شود.


هاردنر سیکلو آلیفاتیک

با استفاده از این نوع هاردنر می توان رزین اپوکسی شفاف با مقاومت در برابر اشعه ی UV تولید کرد. از ویژگی های این نوع هاردنر می توان به دوام و مقاومت شیمیایی بالا، پخت سریع در دمای محیط اشاره کرد. از این هاردنر اپوکسی برای چسب و پوشش هایی با درصد جامد بالا، کفپوش های اپوکسی و ... استفاده می شود.


هاردنر اپوکسی آروماتیک

این دسته از هاردنر خواص شیمیایی و مکانیکی سیستم هایی که بر پایه ی اپوکسی هستند را ارتقا می بخشد. سرعت پخت را افزایش می دهد. قابلیت خوردگی بالا، چسبندگی زیاد و سرعت پخت عالی در دمای محیط از دیگر ویژگی های این نوع هاردنر است.


مزایای استفاده از هاردنر اپوکسی

هاردنر اپوکسی موجب افزایش مقاومت رنگ نسبت به تنش های محیطی می شود. پس از خشک شدن رنگ روی سطح مورد نظر به ساده دچار خوردگی نمی شود. بدین دلیل در محیط هایی مثل پارکینگ های خودرو بدون نگرانی می توان از کفپوش اپوکسی استفاده کرد. اگر رزین و هاردنر اپوکسی به درستی با یکدیگر ترکیب شوند، مخلوط رنگ به چسبندگی بالایی می رسد که باعث می شود تا لایه های رنگ بسیار مستحکم باشند. این هاردنر شرایطی را برای رنگ یا هر ماده ی دیگری فراهم می کند تا نسبت به رطوبت مقاومت و نفوذ ناپذیری بالایی داشته باشد.

کفپوش اپوکسی

اگر رزین اپوکسی بدون ترکیب شدن با هاردنر روی سطوح مختلف استفاده شود؛ پس از گذشت زمان کوتاهی از سطح مورد نظر جدا شده و نتیجه ی نامطلوبی بر جا می گذارد. در نهایت هاردنرهای اپوکسی باعث پایداری و ماندگاری رنگ می شوند. این ماده ساختار رنگ را به صورتی تنظیم می کند تا نسبت به مواد شیمیایی مختلف که در محیط وجود دارد، به راحتی دچار واکنش نشود. سخت کننده هایی مانند هاردنر درجه ی سختی پوشش رنگی را در حدی افزایش می دهند تا پس از خشکی قابل شستشو باشد. به همین علت از کفپوش اپوکسی صنعتی در محیط هایی که آلودگی ها و آلاینده های زیادی دارند؛ بسیار استفاده می شود.

انواع هاردنر ها هماهنگی و سازگاری رنگ را با سطوح های متفاوت افزایش می دهند. به همین دلیل از آن ها روی سطوح فلزی، چوبی و حتی به عنوان کفپوش استفاده می شود.


ویژگی های ظاهری هاردنر

هاردنر اپوکسی یک مایع قهوه ای رنگ در وزن ها و بسته بندی های متفاوت است که با بهترین کیفیت توسط ماندگار بسپار فجر عرضه می شود. هاردنر و اپوکسی در دو ظرف جداگانه نگهداری شده و در صورت نیاز با یکدیگر ترکیب می شوند. طول عمر مفید ترکیب هاردنر و اپوکسی حدودا 60 دقیقه می باشد و پس از آن خواص این ماده از دست می رود.


کاربرد های هاردنر اپوکسی

به طور خلاصه هاردنر اپوکسی در موارد زیر بسیار پرکاربرد می باشد.

    • استفاده برای کفپوش اپوکسی
    • پوشش لوله های انتقال آب
    • ساخت و ترکیب رنگ های صنعتی
    • ساختن بتن های تعمیراتی
    • برای بتن هایی که در مناطق جذر و مد هستند
    • آب بندی کردن بتن ها
    • ساخت بتن های مقاوم و ضد آب و رطوبت
    • نقش اتصال دهنده ی بتن به فلز را دارد
    • به عنوان متصل کننده ی کف های سیمانی و پلیمری به همدیگر
    • پرکردن فضاهای خالی بین بتن و کف سازی برای جلوگیری از نفوذ آب
    • به عنوان اتصال دهنده ی بتن قدیمی به جدید برای ترمیم


استفاده از هاردنر در کفپوش اپوکسی

برای ساختن رزین اپوکسی استفاده از هاردنر امری ضروری تلقی می شود. بدون هاردنر ها اپوکسی به خواص شیمیایی و مکانیکی مورد نظر نمی رسد. انتخاب نوع صحیح هاردنر موجب می شود تا مخلوط اپوکسی کیفیت بالایی پیدا کند. سخت کننده های اپوکسی عموما بر پایه ی آمین، انیدرید، پلی آمید، سیکلو آلیفاتیک و آلیفاتیک هستند.

هاردنر مانند یک کاتالیزور فرآیند پخت رزین را سریع تر می کند. ممکن است استفاده از هاردنر به تنهایی کافی نباشد و مجبور شوید از سخت کننده های دیگر هم استفاده کنید. هاردنر هایی با افزودنی های خاص هم برای استفاده موجود است.

کف پوش های مخابراتی، بیمارستانی، صنعتی و بهداشتی بر پایه ی هاردنر سیکلو آلیفاتیک پلی آمین تکامل یافته و در نهایت رزین اپوکسی بیسفنول تولید می شود. در این محصول از هیچ رقیق کننده ی واکنشگرا و حلالی استفاده نمی شود به همین دلیل ساختار پلیمری آن ثبات دارد. مقاومت شیمیایی، چسبندگی عالی و مقاومت مکانیکی این محصول موجب شده که بتوان از آن برای تمامی سطوحی که در مجاورت مواد شیمیایی قرار دارند استفاده کرد. به دلیل داشتن خصوصیات بهداشتی، علاوه بر مقاومت شیمیایی، بهداشتی بودن سطوح هم تضمین می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *